کد مطلب:43146
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:24
تفسير فراز يازدهم و دازدهم خطبه صدوسيام كه درباره انگيزه مخالفت با ابوذر ايراد شده چيست؟
«فلو قلبت دنياهم لا حبوك، ولو قرضت منها لا منوك»
[اگر دنياي آنان را ميپذيرفتي دوستت ميداشتند و اگر مقداري از دنيايشان را به خود اختصاص ميدادي تو را امين ميپنداشتند.]
اگر در چسبيدن به دنيا و آرمانهاي آن با دنيا پرستان خود كامه شركت كنيد، محبوب و امين آنان خواهيد بود
سه علت اساسي وجود دارد كه موجب دو خاصيت مذبور (محبوبيت و امين تلقي شدن وارستهاي كه داخل در گروه ميشود) ميگردد: علت يكم: برداشته شدن مزاحم از سر راه خودكامگيها و هوسرانيها و تمتع از لذائذ دنيا. گاهي شدت تزاحم بحديست كه تفاهم در ميان طرفين بكلي امكان ناپذير ميگردد، و رفع مزاحمت با خشونت، مانند تبعيد و غير ذلك صورت ميگيرد.
علت دوم: بدست آوردن تصديق و پذيرش آنچه كه دنيا پرستان در آن غوطهورند. اين علت بسيار حساستر و با عظمتتر از علت يكم است، زيرا مجرد داخل شدن عملي در يك گروه و شركت در آرمانها و اعمال آن وضع ذهني و رواني كسي كه داخل در گروه شده است را نمينمايد، بلكه همين مقدار مشاهده ميشود كه شخص مفروض از نظر عيني خارجي با گروه خاصي ارتباط عملي بر قرار نموده است. اما اينكه حقيقت اين ارتباط چيست؟ و انگيزههاي آن كدام است، از آن ارتباط مفهوم نميشود در صورتيكه تصديق و پذيرش يك عقيده يا رفتار، مباني آن را تحكيم نموده و براي آن منطقي هم ميسازد.
علت سوم: احساس هم جنسي است كه بمقتضاي «أَلْسِّنِخْيَّةُ عِلَّةُ الْاِنْضِمام» [هم سنخ بودن موجب اتصال به هم ميباشد.] محبوبيت را به وجود ميآورد.
نوريـان مـر نوريـان را جـاذبـند ناريـان مـر نـاريان را طالبند
كـند همجنس با همجنس پرواز كــبوتر با كــبوتر باز بـا باز
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 23
آية الله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.